Saturday, April 7, 2007

"Taxisjåfør og muslim"

På Tv2 tirsdag så jeg en reportasje om taxisjåfører i Minneapolis. Som vanlig fikk jeg se en Tv2-reportasje fra USA som virker mer interessant på lokal-tv i USA, enn i Norge.

Men først og fremst føyer denne innslaget seg inn i rekken av noe langt mer bedritent.Reportasjen handlet om lokalbefolkningens problemer på vei hjem fra flyplassen, med alkohol i kofferten. Problemet dreide seg rundt de muslimske taxisjåførene. I følge Islam er det ikke lov for muslimer å frakte alkohol.

Derfor blir det vanskelig for Minneapolisborgerne å ta med seg sine taxfree-goder hjem. En forståelig problemstilling. Men jeg reagerer på måten dette blir framstilt på.Tv2 åpner innslaget med en beretning om hvor ”norsk” Minneapolis er. At det var hit mange norske nybyggere slo seg ned, og at det finnes mange norske etternavn som ”Anderson” og ”Johnson” her. Informasjonsansvarlig ved flyplassen forteller oss dette. Vi ser et par klipp med hvite, unge USianere som vinker kameraet.


Deretter fortelles det om de nyankomne muslimene.De har vokst i antall, og begynner å bli en betydelig del av befolkningen. Til denne fortellerstemmen ser vi burkhakledde ungdommer på gata (ikke i kontakt med kameraet). Det finnes 600 taxier i byen, med 900 muslimske sjåfører. Så blir vi presentert for problemet.


Taxisjåfører blir intervjuet, identifisert som ”taxisjåfør og muslim”. Informasjonsansvarlig ved flyplassen blir intervjuet, og prater om dette på en objektiv og problemløsende måte. Dessverre føler jeg ikke den samme holdningen fra Tv2s reporter, Gerhard Hellskog. Muslimer blir her, som mange andre steder i vårt samfunn, presentert som noe fremmed, obskønt og uforståelig.

Reportasjen underbygger den fremstillingen som vanligvis foreligger når det snakkes om muslimer, ”de” er distansert fra ”oss”. ”Oss” i denne reportasjen er de norskættede, vinkende USianerne, som har samme etternavn som oss.

"De”, muslimene, er nyankomne og øker i antall, de går med burkha på gata og har rare, islamistiske grunner for å ikke frakte alkohol i taxien sin. Det blir skapt en fremmed stemning til ”de” (muslimer; underforstått som terrorister, krigere), og en nærhetsfølelse til ”oss” (norske og vestlige). Hvorfor ellers skulle Tv2 presentert for oss de nære norske båndene til befolkningen der?


Hellskog refererer bestyrtet til ”en konservativ og ytterliggående muslimsk leder”, som ikke sier annet i rolige ordlag enn at det ikke er lov for muslimer å frakte alkohol. Ved siden av den nevnte ”de” og ”oss” fremmed- /fiendtliggjøringen av muslimer, har jeg store vanskeligheter med å se samfunnsnytten av å sende et slikt innslag.Som jeg nevnte kan dette virke interessant på lokal-tv i Minneapolis, men neppe på norsk tv.


Denne fremstillingen vil bare fremprovosere folk flests forskjellige uberettigede ”åh, disse muslimene altså! Problemer!”, og ikke annet. Dette er ikke særlig fredsskapende måte av Tv2 å deale med dette på...


Dette føyer seg inn i rekken av suspekte Hellskog-reportasjer fra Amerika. Sjekk ut den andre posten min.























Over: En muslim i Gerhard Hellskogs bilde.



Dette skrev jeg i vinter. Jeg husker ikke passordet på den gamle bloggen min. Damn!

No comments: