Friday, April 20, 2007

Boikotten av Nike

Den trettende mars i år sendte jeg denne eposten til Kirkens Nødhjelp:

Emne:
Sweatshopfrie sko.

Innhold:
Hei. Jeg skal kjøpe sko på nettet. Jeg leter etter sko som er laget under forsvarlige omstendigheter. Har dere noen tips om hvor jeg kan lete? Jeg har prøvd meg rundt på nettet nå, og finner ikke mye bra.

Takk for hjelpen.

Petter.


Jeg sendte spørsmålet til Kirkens Nødhjelp fordi de har vært en ledende organisasjon i Norge på dette spørsmålet, blant annet med en kampanje for to år siden. Svaret kom 16. april og lød som følger:

"Hei. Beklager hvis dette kommer for sent, men jeg forsøker å svare.

Vi har ikke noen oversikt over hvilke skomerker som er produsert under etisk forsvarlige omstendigheter.
Derimot har Nike gått ut å offentliggjort alle sine produksjonsenheter i hele Asia slik at uavhengige organisasjoner kan komme og utføre inspeksjoner. Derfor vil jeg anbefale Nike, selv om de fikk mye pes for en del år siden. Mye tyder på at de har tatt nødvendige grep.

Mvh Harald Gundersen
kampanjekonsulent i Kirkens Nødhjelp"


Jeg hadde hørt om Nike sin offentliggjøring en gang i fjor. Sammen med Puma og Levi's har Nike offentliggjort rundt 700 fabrikker i Asia som produserer deres produkter. Jeg svarte med denne eposten:

"Heihei.

Tusen takk for svar, selv om et par sko allerede var kjøpt på skoringen. Jeg kommer nok aldri til å eie et par Nikes, uansett hvor troskyldige de er. Skaden er nok allerede gjort i mine tanker. Det jeg lurer på, hvis du er interessert i å høre min mening om dette:

Å offentliggjøre fabrikkene sine vil jo ikke i seg selv føre til noe. Det er neppe et argument mot å faktisk gjøre det. Men vil ikke muligheten fortsatt være til stede for at Nike (og Puma, Levi`s, andre som har gjort det samme) unnlater å offentliggjøre noen fabrikker. Vil ikke muligheten for at de avføyer avslørte fabrikker som counter-fit/fake-produsenter, slik som tommy hilfiger sa til Erling Borgen da han laget filmen sin?

Har Kirkens Nødhjelp noen planer om å inspisere noen fabrikker?

Hvordan får jeg tak i Borgens dokumentarer om Tommy Hilfiger?

mvh,
Petter."


Svaret fra Kirkens Nødhjelp lød som følger:

"Hei.

Det siste først - filmen kan du sikkert få tak i ved å kontakte Borgen production.

Deretter. Innsyn og åpenhet i tekstilbransjen er, slik vi ser det, den beste og mest effektive veien å gå for å forbedre arbeidernes levekår og sikre deres menneske- og arbeiderrettigheter. Det er den eneste måten kontroll og eventuelle sanksjoner kan finne sted. Det betyr ikke at de som utfører kontrollene ikke skal gjøre en grundig jobb og skjekke om det forekommer dobbel bokføring og doble arbeidsavtaler, lønnsslipper, etc. Derfor er god kontakt med fagforeningene av avgjørende karakter. En slik dialog vil ofte avsløre om det forekommer noe snusk eller om fagforeningene er tvunget til taushet på noen som helst måte.

KN sentralt utfører ingen inspeksjoner, men vi har flere partnerorganisasjoner som jobber med dette og som uttøver aktiv støtte til fagforeningene. På den måten får vi greie på om arbeiderne sikres deres rettigheter eller ikke.

Jeg er uenig i din holdning til fortsatt boikott av Nike. De har en del stygge skrammer i lakken, ingen tvil om det. Likevel var disse avsløringene avgjørende for at de valgte å gå grundig til verks og forbedre arbeidsforholdene på sine fabrikker. Ved å åpne for innsyn har de sagt at de ønsker å gjøre det de kan for at arbeiderne skal være sikret sine rettigheter. De samarbeider med lokale produsenter og dersom ting avsløres på deres fabrikker, er det over og ut for den lokale produsenten. Selvfølgelig kan de ikke garantere at det aldri vil forekomme brudd av ulikt slag igjen, men de viser i alle fall vilje til forbedring.

Jeg mener at denne viljen bør belønnes med at min tidligere boikott-holdning opphører. Slik kan jeg være med på å belønne de som faktisk velger å ta grep selv om historien ser stygg ut,

Mvh Harald Gundersen"



Noe å tenke gjennom for dem som bryr seg om disse tingene. Fortsatt verdt å nevne er lønna til arbeiderne, som fortsatt vil være rundt 10-20 cent i timen. Jeg innrømmer at det er litt vanskelig for meg å gå rett på Sole Service og kjøpe meg et par Nike's, selv om jeg stiller meg bak det Kirkens Nødhjelp sier her.

Skoa jeg kjøpte i mars var av ukjent merke på Skopunktet. Selv om merket ikke er kjent, vil det selvfølgelig ikke si at skoa ikke er laget på de samme fabrikkene som lager sko for større merkevarer.










Over: Mmm, amfetamin i kaffi'n.

No comments: