Friday, April 16, 2010

Den feminiserte dominerte

En mer vellykket oppsummeringer enn den Nina Hemmingsson gjør av den maskuline dominans finnes kanskje ikke:



Jeg skal ikke bruke tid på å utdype hvorfor kvinner tjener dårlig på å ikke ligne en spesiell type menn. Istedenfor vil jeg snakke kun om menn (her: eksplisitt), slik at det blir så himla opplagt hvordan kvinner blir til, og menn blir til, kun i forhold til hverandre.

For gutter som står overfor den paradoksale 'å-bli-mann-prosessen', er det viktig å huske på at de tilhører hankjønnet, fordi de har penis; det er biologisk ufravikelig. Samtidig må de hele tiden forsvare seg, de kan nemlig miste penisen - symbolsk. For å ikke miste den, eller for å gjøre seg fortjent til å beholde den, kan ikke grensene til det feminine krysses for mye eller for ofte. Det maskuline markeres i denne randsonen, med det feminine på andre siden av gjerdet*.

Da blir han feminisert, og blir han feminisert, mister han makta si. Det hadde vært interessant å opplevd tiende klasse om igjen, slik at jeg kunne ramse opp sanksjonene og belønningene for å være mer/mindre maskulin/feminin. Jeg tror lista hadde blitt lengre fra den tiden, da usikkerheten rundt manne-prosessen var større. Men jeg skal likevel legge litt krefter i å dokumentere feminiserende maskuline kommentarer fra menn sikre på sin identitet (opp-i-tjueårene):

"Shitt ass, han [Huseklepp] ser ut som ei traktorlespe".

Det vil komme mer, selv om jeg skuffende nok vil måtte forholde meg til et helt annet sted av verden, hvor menn er enda mer menn enn nordmenn og fedrene tar med sønnene sine på horehus (eller betaler hushjelpen 'litt ekstra') for 'å vise hva det går ut på'.




* får meg til å tenke på den gamle gesten Lillefingern, svært lik på én langefinger opp, som betyr "sleng pikken over gjerdet". Ved å vise noen Lillefingern, indikerer du da at vedkommende (et hankjønn) har krysset grensen til det feminine (femi-land) og at han da må slenge pikken over igjen (til macho-land), siden han har mistet den?

No comments: