Tuesday, December 16, 2008

Politisk kultur på prøve

Fredag forrige uke ble det klart at norsk TV kan ende opp med å vise politisk TV-reklame ved valget neste år. Menneskerettighetsdomstolen i Strasburg slo fast at et forbud mot politisk TV-reklame hindrer ytringsfriheten. Det er ingen grunn til å tro at det norske demokratiet vil komme styrket ut av dette.

Dette er et eldgammelt triks for å hindre en viss regulering av hva som får lov til å breie seg utover seernes hjem. Ytringsfriheten blir sett på som en individuell frihet til å fornærme, krenke og enfoldiggjøre andre mennesker – nettopp fordi man har retten til å gjøre det.

En slik oppfattelse av ytringsfriheten vil prege en politisk reklamekrig. I land vi ikke liker å sammenligne oss med, har politisk TV-reklame skjemmet den politiske kulturen siden de første sendingene på 60-tallet. Politisk reklame baserer seg på en lek med ord. For effektivt å henvende seg til folket, må man nødvendigvis forenkle budskapet. Man har 30 sekunder til rådighet. Er det på et slikt grunnlag vi skal danne regjering i Norge?

Denne debatten er nok et bevis på at det er FrP som styrer det politiske showet i Norge. Martin Kolberg er forberedt på å file seg ned til deres nivå. Reklamene vil konkurrere om seernes følelser. For å nå folk på kort tid må du spille på følelser, positive (hengivenhet) og negative (frykt). Visst har vi hatt politisk reklame i gatene lenge, men i hjemmet er byttet i en helt annen stand enn ute. Sliten og medtatt etter en dag på jobb eller skole, legger du deg i sofaen for avkobling. Trygt i sin egen sfære er mottakeren svært sårbar; en utmerket anledning til å benytte seg av folks følelser for å komme i regjeringsposisjon. Jeg er redd allerede før de har begynt å skremme meg; redd for mobilisering mot muslimer, innvandrere og fattige mennesker. I motsetning til i debatter vil usannheter og urafinerte meldinger vil forbli uimotsagt. Selektive, skeive fremstillinger klippes sammen. Den norske befolkning skal hisses opp. Slik stemmer man i avsky mot noen, fremfor i motivasjon for et mål eller en sak.

Slik øker konfliktnivået. Økt konfliktnivå fordrer en personifisering av debatten. Den forenklingen som TV-reklamer fører med seg, vil uten tvil forlange slike egenskaper. Strasburg har rett – vi skal ha ytringsfriheten vår. Frihet til å fornærme, frihet til å forføre og frihet til å fordumme.

"Det finnes ingen gode argumenter mot dette", sier Fremskrittspartiets Geir A. Mo. Med dette ruster han seg til en sunn, meningsfull og fremadgående politisk debatt med respekt for motstanderen. Vi sees hjemme.

No comments: